Sulawesi en Molukken 2010

Siwa lima

Vanmorgen lekker ontbeten met nasi putih en geroerbakte groenten. Het restaurant van het hotel is op de bovenste verdieping dus kunnen we Ambonstad mooi van bovenaf bekijken Er hing een donkere, dreigende lucht boven de bergen waar ongetwijfeld een plons water uit zou komen.. We vertrokken dan ook in de regen. Gelukkig waren het maar een paar spetters.

Victor bracht ons allereerst bij het standbeeld van Pattimura. Een gigantisch en indrukwekkend standbeeld. Er zijn twee standbeelden van hem op Ambon, het oude standbeeld en het nieuwe. Het standbeeld dat we op dat moment bezochten was het nieuwe exemplaar. Het oude standbeeld staat ergens anders. Pattimura leeft nog steeds in de gedachten van de Ambonese bevolking voort. Als je rond rijdt over Ambon zie je de naam regelmatig terugkomen op gebouwen zoals bijvoorbeeld het vliegveld en de overheidsgebouwen.

Het nieuwe standbeeld van vrijheidstrijder Thomas Matulessy alias Pattimura.

Het volgende standbeeld dat we bezochten was van Martha Christina Tijahahu, eveneens een vrijheidstrijdster in 1818. De tuin rondom haar standbeeld is prachtig en wordt perfect onderhouden.

Volgende punt op het schema is een bezoek aan een mooie, rustige plek in de bergen waar allerlei specerijen en fruit in de natuur te vinden zijn. We hebben er van alles bekeken en geproefd. Van nootmuskaat tot mango. De nootmuskaat hing hoog in de bomen. Geen probleem, Victor klimt handig in de lange, hoge boom en plukt helemaal bovenin een nootmuskaatvrucht. Als je wilt kun je hier van de natuur leven. Victor vertelt dat op Ambon wel 20 verschillende soorten bananen groeien. Sommige soorten komen zelfs alleen op Ambon voor.

Nootmuskaat en foelie (rode schil).

We wandelen nog een beetje rond onder een escorte van nieuwsgierige kleine kinderen. Victor had ons al verteld dat men op Ambon Nederlanders gewend is en dat Tjeerd hier dus minder zal opvallen dan op de andere eilanden. Hij zegt dat Danny en ik hier meer de aandacht zullen krijgen omdat we een Ambonees uiterlijk hebben maar onbekend zijn op het eiland. Hij heeft gelijk, we worden inderdaad op een vriendelijke manier van top tot teen aanschouwd.

We lunchen bij een restaurant met een panorama uitzicht over de baai van Ambon.

Na de lunch vertrekken we naar een museum “Siwa Lima” genoemd. Siwa Lima betekent ongeveer “Eén voor allen” (of zie reactie hieronder). We worden rondgeleid door een Nederlands sprekende gids. Het museum gaat vooral over de geschiedenis van het eiland. In de vitrines kun je klederdracht, allerlei soorten gereedschappen om vooral mee te kunnen koken, potten en pannen en sierraden bekijken. Het is niet te harden in het museum, het is er verschrikkelijk warm. De mannen kijken jaloers naar het waaiertje dat ik kort daarvoor op de markt had aangeschaft. Het kwam goed van pas in het museum.

Na dit bezoek rijden we naar Latuhalat. We komen aan bij een strandje dat je normaal gesproken alleen op ansichtkaarten ziet. Een prachtig helderblauwe zee. Het zand is grof, kleine steentjes. Heerlijk om het koele water aan je voeten te voelen. Vandaag is het een warme dag, ongeveer 35 graden. We hebben heerlijk rondgehangen en mooie foto’s gemaakt.

Ons laatste bezoek is aan de Gunung Nona. Dit keer geen erotische berg, maar een berg met een verhaal. Een mythe over een vrouw die op een paard naar de top van de berg rijdt. Onderweg overlijdt het paard. De vrouw gaat te voet verder en overlijdt uiteindelijk als ze de top van de berg heeft bereikt. Dit is in grote lijnen het verhaal. Als ik thuis ben zal ik het op Google uitpluizen.

Het is 18.00 uur dus schieten we mooie plaatjes van de zonsondergang over de baai van Ambon. Prachtig!

Op de weg terug eten we weer lekker in een restaurantje in Ambonstad. De meeste restaurants op Ambon zijn eigendom van Chinezen.

Rond 19.30 uur worden we weer keurig afgeleverd bij het hotel. Weer een dag voorbij gevlogen.

Zonsondergang, Ambon.

jaap

Leuk om te lezen en ja Ambon is mooi en Viktor is ook wel een lieve jongen die zijn best doet. Ja de naam Matulessy opent deuren nog een tip. Als jullie in Saparua zijn is het leuk om even nar Molana te gaan mooie stranden . In ieder geval geniet ervan

Gr Jaap

Douwe en Nance

Halllieve reizigers,
Wat weer leuk om jullie mail te lezen, zodat we jullie weer kunnen volgen. En wat doen jullie weer mooie indrukken op. Blijf volop genieten met en van elkaar,
liefs Douw en Nance

Roel

Leuke verhalen Pam. Als ik het zo lees dan is het bijna een soort Bounty eiland. Ben erg benieuwd naar jullie foto's. Ik neem vanavond mijn laptop mee naar Pa. Dan kan hij je verhaal (1 is genoeg anders moet ik blijven slapen, hij leest zoooo langzaam) ook even lezen. We zijn jaloers op jullie. Veel plezier en groetjes aan Danny en Tjeerd.

Conny

Hoi vakantiegangers, Onvoorstelbaar 35 graden hier zitten we met 7 graden in de storm en regen.
Leuk om jullie verhalen te lezen. Veel plezier verder!

pieternel

Wat weer een heerlijke verhalen Pam, ben echt jaloers op jullie. Ik wil ook weer naar Indonesië als ik dit allemaal lees. Kan niet wachten op jullie fotoboek.
Maar eerst nog lekker genieten van deze reis, nog veel plezier. xxxx pietje

Nance en Douwe

Ha Pam,
van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van. We hebben erg genoten van je prachtige reisverslagen en schitterende foto's. Doe de hartelijke groeten aan Tjeerd en Danny en blijf genieten tot het laatste moment.
Liefs en groeten van Nance en Douwe.

Peter en Conny

Hoi Pam,

Gefeliciteerd met je verjaardag en een hele gezellige dag geniet nog lekker van de vakantie.

Liefs, Peter en Conny

Joost, Marinette en Tim

Hoi Pammy,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en fijne dag toegewenst.
Groetjes aan Tjeerd en Danny en nog een fijne vakantie verder.

Norma

Hoi Pam,

Van harte gefiliciteerd met je verjaardag, en fijne dag toegewenst.....en nog een leuke vakantie...groetjes aan Danny en Tjeerd...

J1

Selamat Hari Ulang Tahun Pam, dat je daar een onvergetelijke verjaardag mag beleven...cium manis dari Rachelle dan Jane

Pam

Hallo allemaal. Hier weer een teken van leven van ons. Nadat we 9 dagen geen internetmogelijkheden hadden en soms zelfs geen telefonische bereik, kon ik mijn reisverslag niet bijhouden. Uiteindelijk heb ik besloten om het verslag thuis af te maken. Er zitten leuke belevenissen bij, dus veel leesplezier. Kijk ook onder "foto's", want we hebben bij sommige verhalen nieuwe foto's gezet.

Jaap. Onze complimenten voor de samenstelling van onze reis en voor de geweldige gidsen die ons tijdens de reis begeleid hebben. We hebben een indrukwekkende reis achter de rug.
Allemaal bedankt voor de felicitaties voor mijn verjaardag.

Groetjes, Pam

Dang

Hele late reactie, maar ik lees dit nu pas. Wat betreft 'siwa lima' maakt u een fout. Siwa Lima betekend absoluut niet 'één voor allen', Siwa betekend negen en lima betekend vijf. Als men het over Siwa Lima heeft dan heeft men het over de mensen die afstammen van de eerste negen generaties en de 5 generaties die daar op volgden volgens het molukse scheppingsverhaal. Nog steeds zijn bepaalde families bewust dat ze tot de zegenaamde PataSIWA of PataLIMA behoren. Vroeger was er oorlog tussen deze twee "stammen". Siwa Lima is dus die twee 'stammen' verenigd, alle molukkers samen. Eén voor allen vind ik een te simpele vertaling. mvg.

Pam

Bedankt voor de info. Ik heb in mijn verhaal naar jouw reactie verwezen.