Sulawesi en Molukken 2010

Goodbye Sawai

De moskee wekte ons rond 4.30 uur. Vanaf die tijd is het klaaglijke gezang vanuit de speakers niet meer gestopt. De mannen konden het vanwege de herrie niet meer uithouden in bed en zijn buiten op de veranda over de zee gaan zitten staren. De moskee scheen vannacht tot 00.30 uur door te zijn gegaan.

Ook nu gaat de herrie continue door. Steeds dezelfde deun. De luidsprekers draaien overuren. Eerst wordt een bandje afgedraaid en daarna krijgen we een liveuitvoering te horen. Dit is normaal gesproken niet het dagelijkse ritueel. Vandaag is het namelijk Sacrifice-day, oftewel Id al-adha, het belangrijkste offerfeest van de Islam. Iedere moslim, die er geld voor heeft, slacht op de eerste dag van het offerfeest een schaap en dat schijnt niet goedkoop te zijn (ong. €300,--).We zien overal mensen in mooie witte gewaden richting de moskee lopen.

Vandaag vertrekken we rond 9.00 uur van Sawai. De ferry vertrekt om 14.00 uur vanaf de haven in Masohi (de hoofdstad van Ceram) naar Ambon. We hebben tijd genoeg om onze spullen te pakken. Het was een heel aparte ervaring om in dit guesthouse te verblijven. Uiteindelijk vertrekken we een uur eerder, want de boot die ons naar Saka (Noord Ceram) brengt ligt toch al aan de steiger.

Goodbye Sawai!

Toen we weg vaarden leek het of de vissen ons uitzwaaiden. In groten getale vlogen kleine vliegende vissen over de vlakke Ceramzee. Victor heeft de bestuurder van de boot gevraagd of hij pelan pelan (rustig) over de koraalrand langs de bergen wil varen. Als jullie ooit een keer in de buurt van Indonesië tussen koraal willen snorkelen dan is dit dé plek ervoor. Je vindt hier kilometers koraal. We passeren een guesthouse aan een strandje bij Ora. Het bestaat uit een paar paalhuisjes in de zee en een strandje met ligbedden. Het strandje ligt aan de koraalriffen. Hier zou je de hele dag kunnen snorkelen. Schitterend!

We leggen de boot aan de steiger bij Saka. Hier worden we weer opgepikt door een chauffeur die ons door de jungle naar Masohi rijdt, alwaar we met de ferry naar Ambon zullen varen. Het is een lange zit, net als de heenweg, van 2,5 uur. We hopen dat we in Masohi nog even kunnen winkelen en over de markt kunnen lopen.

We kwamen rond 10.00 uur aan in Masohi en, waar ik al bang voor was, alle winkels waren gesloten vanwege het Moslimfeest. Zelfs de vele marktkraampjes, die normaal gesproken drukbezocht worden, waren leeg. Daar stonden we dan. Om 14.00 uur zou de boot naar Ambon pas vertrekken. Er zat niets anders op dan te wachten. De chauffeur bracht ons naar een strandje waar we lekker bij het water konden vertoeven. Het was er druk want veel mensen brachten hun vrije dag door op het strand.

Met de speedboot terug naar Ambon.

Om een lang verhaal kort te maken: We vertrokken rond 14.30 uur met de grote speedboot naar Ambon. Rond 17.30 uur kwamen we aan bij Baguala Beach hotel. Het hotel heeft uitzicht over de zee. We logeren in een appartement op de begane grond en hebben daardoor veel bewegingsruimte. Er is een zwembad en een restaurant met een kleine kaart. Prima!

’s Avonds, na een uitstekende maaltijd in het restaurant van het hotel, lagen we er op tijd in. Morgen ben ik jarig en gaan we shoppen in Ambonstad.