Sulawesi en Molukken 2010

Terug naar Makassar

Vanmorgen even heerlijk pelan pelan (rustig aan). Het was al vroeg warm buiten. De mannen zijn met Julius een wandeling aan het maken en ik heb even tijd voor mezelf.

Vanmiddag gaan we terug naar Makassar en overnachten daar in hetzelfde hotel als we op de heenweg hebben gedaan.

Morgen vertrekken we met het vliegtuig naar Ambon. We nemen dan afscheid van de goedlachse, extroverte Julius en de introverte, bescheiden Martinus. Julius is naar onze mening een voorbeeld van een slimme man die zijn potenties is misgelopen vanwege geldgebrek voor een gedegen opleiding. Hij heeft ons, in zeer goed Engels, met veel liefde over zijn eiland verteld.. Wij raden hem als gids dan ook van harte aan. Ook Martinus de kalme, zeer behulpzame en bedreven chauffeur bevelen wij van harte aan. Hij bracht ons iedere dag weer veilig terug.

Chauffeur Martinus en tolk Julius.

Vanaf het moment dat wij Sulawesi verlaten kan ik hoogstwaarschijnlijk weinig of geen verhalen meer op het reislog zetten. Internet is op Sulawesi al sporadisch te vinden, laat staan op de Molukse eilanden. Dus als jullie een tijd niets meer van ons horen, dan weten jullie waarom.

Sampai jumpa Sulawesi met je:

• prachtige, ongerepte landschappen;
  • rijkdom aan specerijen en gewassen;
  • vriendelijke bevolking;
  • veel armoede;
  • veel vervuiling;
  • slechte wegen;
  • enorme werkeloosheid;
  • behoefte aan onderhoud.
Sulawesi, blijf mooi!

Henk & Yvon

Mooie verhaaltjes, blijven jullie volgen.

Groetjes

Johan

Hoi, Pam het lezen van je reisverhalen is voor ons al genieten laat staan wat jullie daar allemaal mogen ervaren. We zien nu al uit naar jullie verhalen vanuit de Molukken, de eilanden groep die we in 2007 hebben bezocht en waaraan wij heel veel mooie herinneringen hebben overgehouden. Grt. Johan W. en Dolly Huliselan

Paul

Leuk jullie vakantie zo te volgen.Veel plezier maar!
11/12 ST.Barbe ergens op de grens NL/B.
Verenigde Arabische Emeraten was geweldig ! Inmiddels zijn jullie in Makassar! Hierbij wat info:

Makassar (Makasar) is de hoofdstad van de provincie Zuid-Celebes (Sulawesi Selatan) op het eiland Celebes. Ook was het de naam van een gouvernement van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC), en daarna, onder Nederlands overheidsbewind, van een afdeling, in het zuid-oosten van Celebes. De stad kreeg in 1971, in de tijd van president Soeharto, de naam Ujung Pandang, maar werd onder president Abdurrahman Wahid in 2000 weer Makassar. Met ruim 1 miljoen inwoners is Makassar één van de grootste steden van Indonesië.

Groeten en houdt het veilig!

Paul

PAM,

Je kunt weer 100 foto's plaatsten. Net 8 euro overgemaakt.

Pam

Henk en Yvon, leuk dat jullie onze verhalen volgen.
Johan en Dolly, leuk dat jullie ons reisverslag hebben gevonden. Jullie zullen waarschijnlijk een hoop herkennen in onze verhalen.
Paul, bedankt. Foto's laden duurt hier erg lang. 8 minuten per foto. Vandaar dat ik er maar eentje per verhaal toevoeg. Als we thuis zijn kan ik meer mooie foto's plaatsen. Goeie info over Sulawesi!

Marianne

Hiep hiep hoera!!! Pammy gefeliciteerd met je verjaardag. Weet niet wanneer je dit leest maar in iedergeval is het je van harte gegund. Hoop dat jullie nog veel plezier hebben en een lekker drankje gedronken hebben op je nieuwe levensjaar.

Gr van ons allemaal

Suleika cathalina

Is dit dolly die een tijdje op curacao heeft gewoont?

Pam

Sulaika: Nee hoor dit is niet Dolly.